TAŞ
IDOLLER VE HEYKELLİ ANIT
Kapadokya
Kapısı yanındakı moloz döküntüler arasında bir
çoban tarafından beyaz renkli yuvarlanmış bir taş parçası
bulunmuştur. Kapı iç avlusundaki basamaklı anıt üzerinde
yer alan stelin üst kısmına ait bu parça, yarı-ikonik
Frig idolünün boş yüzünün yuvarlak
biçimli olduğunu ve omuzlarındaki sembolize dalgalı saçların
sarmal yastık şeklinde elemanlarla sonlandığını göstermektedir
(Şekil 9).
Laboratuarda
Konservatör Noël Siver, anıtsal girişe ait kumtası
mimari eleman parçaları üzerindeki sınıflama ve
birleştirme çalışmalarını yönetmiştir (Şekil 10).
Aynı yapının mimarisine ait sarmal yastık biçimindeki
taş elemanlarına ait parçalarını birleştirmek biçiminde
tanımlanabilecek zorlu görev tamamlanmak üzeredir.
Parçalar çizilmiş (Şekil 11) ve veritabanı güncellenmiştir.
Idoller gibi bu mimari elemanlar da Frig esintisi taşımakta
ve iyi bilinen Frig yaylalarındaki kaya mezarı cepheleri ile
benzerlik göstermektedir.
Murat
Akar kumtaşı heykel ile diğer biçimlendirilmiş parçaların
bir dizi nitelikli fotoğrafını çekmiş (Şekil 1 2 ) ve
bunlar Catherine Draycott tarafından yayına hazırlanmıştır.
Catherine, Frig esintisi taşıdıgı kesin olan heykelin, büyük
olasılıkla erkek bir yöneticiyi betimledişini düşünmektedir.
Belki de heykelin kaidesini oluşturan biçimlendirilmiş
blok üzerinde, Claude Brixhe tarafından Kadmos'ta yayınlanan,
Eski Frig dilinde bir yazıt yer almaktadır. Bu bloklarin ‘Tata'
adında biri tarafından diktirildiği anlaşılmaktadır. Anıtın
diğer yüzünde en az iki kişinin daha adları geçmektedir:
Bunlar ‘Masa Urgitos' (Urgos'un oglu) ve ‘Uva'dir. Ancak bu
kişilerden hiçbiri tarihi olarak tanınmamaktadır. Parçaları
Kerkenes Haberler'in eski sayılarında görülebilen
bu yazıtlı bloğun önyüzünde yer alan kabartma
heykelin yeniden yapılan rekonstrüksiyonu, kanatlı bir
güneş-kursu altında yer alan bir agaç ya da asmanın
iki yanında birer figür, belki de grifon-başlı cinler bulundugunu
düsündürmektedir. Bu yeniden kurma önerisinde
henüz bilinmezler bulunmakla birlikte, ikonografi ve düzenleme
üzerinde bir Neo-Hitit etkisinin sezinlendiği açıktır.
Tam
araştırma sezonunun sonunda omega biçimindeki büyük
yarı-ikonik idoller biçimlenerek ortaya çıkmıştır.
Açıkça Frig etkisindeki idoller, omuz hizasında
dalga biçiminde bosajlı sarmal yastıklarla sonlanan saçları
betimleyen kabartma bir şeritle çerçevelenmiş
yak. 1m çapında ifadelendirilmemiş yüzlere sahiptir.
Çift taraflı olmaları, bağımsız biçimde ayakta
durduklarina işaret etmektedir. Şekilde verilen örnek,
ikisi de C biçimli taşçı işaretleri içeren
tek bloktur. Söz konusu parçaların giriş geçitindeki
moloz içinde bulunması, özgün düzenlemede
idollerin taş kaplı avlunun iki yanında yer alan kule-benzeri
teraslar üzerinde dendanlar oluşturduğunu düsündürmektedir.
Ayrıca Fakat bunların aynı tanrının, büyük olasılıkla
Frig Matar ya da Annesi'nin tekrarlanan bir betimi veya bilinmeyen
bir Panteon'a ait tanrılar mı oldugu bilinmemektedir. Idoller,
önyüzleri doğan güneşle aydınlanacak biçimde
eğimli olarak yerleştirilmiştir. Özgün düzenlemede
görünümlerinin son derece etkileyici olacağı
açıktır.
Saray
Yapı Grubunun ön tarafında kazıya başlandığında, bu tür
buluntulara rastlamayı beklemiyorduk. Bunlar, Afyon-Eskişehir
bölgesindeki eşzamanlı kaya mezarı -oyma cepheler in de
de izlenen bir Frig anıtsal mimarlık düzeninin varlığını
kesin olarak belgelemektedir. Düzenlerde Iyon ve Lidya
mimari anlayışları kadar Neo-Hitit ve Yakın Doğu geleneklerinin
de etkisi yok denecek kadar azdır. Diğer yandan kabartma heykel,
eşsiz olmakla birlikte, nispeten daha eklektik nüanslar
yansıtmaktadır.