CBS
ULAŞIM MODELLERİ
Modern şehirlerin ulaşım ve alan kullanımı modellerinin planlanması
ve incelenmesinde bilgisayar simulasyon yazılımları kullanılmaktadır.
İki yıldır Dr. Branting benzer simulasyonları eski yaya trafiğine
uygulayarak Kerkenes Dağı'nın sokak ve cadde ağını yeniden kurmak
için çalışmaktadır (Şek. 23).
İlk kez uygulanan bu yenilikçi simülasyonlar, cadde ve sokak
ağlarının yapısını, insanların hareketlerini ve eski şehirlerden
nasıl yararlandıklarını anlamamızı sağlayacaktır. Bunun yanında,
belirtilen simülasyonlar sayesinde üzerlerinde hayvan ve insanların
oluşturduğu yoğun trafiğe sahip ana yollar ile daha az trafiğe
sahip küçük ve dar sokaklar ortaya konulacaktır. Ayrıca bu metotlarla
eski nüfusun belirli alanları, avlu ve yapıları nasıl kullandıkları
hakkında ipuçlarının elde edilmesi amaçlanmaktadır.
2004 yılı kazı sezonunda ulaşım ağı simülasyonunu denenmek üzere
yeniden oluşturulan eski ulaşım ağının geçerliliği ve sonuçları
için üç adet test açması (TT) açılmıştır. Her bir açma iki farklı
avlunun arasında, caddenin var olduğu öne sürülen alana, tüm
alanı kaplayacak şekilde yerleştirilmiştir. TT23 (Şek. 17
ve 18)
simülasyonların tahmin ettiği düşük trafik yoğunluğuna sahip
sokağı enlemesine tamamen kaplayacak şekilde yerleştirilmiştir.
TT24 (Şek. 19)
ise simülasyon sonuçlarına bağlı olarak orta yoğunluklu caddeyi
enlemesine içine alacak şekilde ve TT25 ise en yoğun trafiğin
beklendiği yerde konumlandırılmıştır.
Her açmada, eskiden yol olduğu tahmin edilen yüzeylerden, ve
bu yüzeylerin alt ve üst katmanlarından mikromorfoloji analizleri
için örnekler alınmıştır (Şek. 20).
Eski şehirlerin ulaştırma modellerinin yeni yöntemlerle incelenmesine
öncülük edecek bu örnekler ilerki analizler için Cambridge Üniversitesi,
İngiltere’deki Charles McBurney Laboratuarında çalışan Dr. Charles
French’e gönderilmiştir.
Kazı ve belgeleme çalışmaları tamamlandıktan sonra her bir dar
açma çevre görüntüsünün bozulmaması ve canlılara zarar vermemesi
amcıyla geri doldurulmuştur.
Cambridge’deki analizler bilgisayar simülasyonları sonuçları
ile toprak örneklerine uygulanan analitik teknikler arasında
yüksek ilinti bulması açısından umut vericidir. 2004 yılında
kazılan test açmaları şehrin ulaşım ağının oluşturulması ve
kullanılması hakkında bazı önemli bilgiler sağlamıştır.
İlk bilgi bazı bölümleri iyi korunmuş, döşeme taşsız yolların
günümüz toprak seviyesinin altında bulunduğudur. Bunun yanında
bu yolların yapısı ve içeriği hakkında birçok şey öğrenilmiştir.
Ayrıca en azından artık bazı yollarda yapı bloklarına yakın
in situ atıkların bulunduğunu biliyoruz. Bazı kent bloklarındaki
sınır duvarlarının kentin bulunuşu sırasında inşa edilmediğini
dolayısıyla da kentin gelişiminin kademeli olduğunu da göstermiştir.
Son olarak, saray girişinde görülen yolları taş döşeme ile kaplama
olgusu, şehrin tamamı için geçerli değildir. Aslında pek çok
cadde ve sokak muhtemelen taş döşemesizdir. Daha fazla bilgi
mikromorfoloji analizi sonuçları geldiğinde elde edilecektir.
Ancak daha şimdiden bu üç test açmasından şehrin ulaşım ağının
kullanımı hakkında pek çok bilgi elde edilmiştir.
Kerkenes Dağı'ndaki cadde ve sokaklardan alınan bu ilk örnekler
arkeolojide ulaşım ağları çalışmalarında sadece bir başlangıçtır.
Kerkenes Dağı’nın ulaşım ağlarında gerçekleştirilecek daha yoğun
bir çalışma ile, ilerleyen dönemlerde umut verici ilk sonuçlar
eski şehir, kasaba ve bölgelerin ulaştırma analizleri ve alan
kullanımları hakkında tamamen yeni yöntemlere dönüşecektir.